Button

A button olyan interaktív elem, amellyel műveleteket lehet végrehajtani.

Béta kiadás

Ez a komponens még fejlesztés alatt áll. Ha kérdésed vagy javaslatod van, vedd fel velünk a kapcsolatot!

Felépítés
Ikont tartalmazó gomb, Icon, Label és Background feliratokkal.
Szöveg és ikonok

Tartalmazhat labelt (szöveget), ikont vagy labelt és ikont.

Három gomb: egy csak szöveget, egy ikont és szöveget és egy csak ikont tartalmazó.
Ikon pozíciója

Ha labelt és ikont is tartalmaz, az ikon vagy a label előtt vagy a label után helyezkedhet el, egyszerre mindkét helyen nem.

Két gomb: egy ahol az ikon megelőzi a szöveget és egy ahol utána van.
Stílusvariációk

A design system három gombtípust tartalmaz.

A primary button a felületen lévő legfontosabb akció kiemelésére használható. Ezt használjuk az űrlap lépéseinek beküldésére és a teljes űrlap beküldésére is.

  • Egy felület vagy szekció csak egy primary buttont tartalmazhat. (Modális ablakok vagy egyéb, kontextuálisan megjelenő elemek tartalmazhatnak újabb primary buttont is.)
  • Nem minden felületen van szükség primary buttonra.

A secondary és a subtle button vizuálisan kevésbé hangsúlyos. Ezekből egy felületen vagy szekcióban több is használható.

Három gomb: A primary kék háttérrel, az outline csak kerettel és a subtle halvány szürke háttérrel.
Méretvariációk

Small, medium és large méretben használható. A térközök miatt a small méret is kényelmesen használható érintőképernyőkön.

Három különböző méretű gomb: small, medium és large feliratokkal.
Interakciós állapotok

Az interakciós állapotok a design system sztenderd logikáját követik.

Egy primary gomb négy állapotban. Enabled állapotban kék háttérrel, hover állapotban sötétebb kék háttérrel, pressed állapotban még sötétebb kéken és focused állapotban egy kék fókusz gyűrűvel.
Negatív variációk

A destructive (negatív) button a komoly következményekkel járó, gyakran visszavonhatatlan akciók megkülönböztetésére használható. Destructive buttonra csak ritkán van szükség, túl gyakran használva elveszíti a jelentőségét.

Jó gyakorlat, ha ezeket az akciókat egy tájékoztató lépés előzi meg, és a destructive button már a végleges megerősítést jelenti.

A gomb három variációja (primary, outline és subtle) piros színben.
Loading állapot

Minden variáns rendelkezik loading (töltő) állapottal. Loading állapotban a label és az ikon helyett egy loading spinner jelenik meg. A komponens ilyenkor is megtartja az eredeti szélességét.

A gomb három variációja (primary, outline és subtle) mindegyikben egy töltést indikáló kör ikonnal.

Alapesetben a loading állapot 1 másodperces késleltetés után jelenik meg, hogy ne tapasztaljanak zavaró, villogó animációt a felhasználók.

Egy folyamatábra ami azt mutatja, hogy a gombra kattintva a loading állapot 1 másodperces késleltetéssel jelenik meg.
Disabled állapot

A disabled állapotú button inaktív akciók jelzésére használható. Használata körültekintést igényel, mert összezavarhatja a felhasználókat.

Alapesetben a disabled állapotú button is fókuszálható és aktiválható, hogy tájékoztatni tudjuk a felhasználókat arról, miért nem érhető el az akció. (További részletek az akadálymentesítés fejezetben.)

A gomb három variációja (primary, outline és subtle) halványszürke színekkel.
Automatikus méretezés

Alapesetben a button automatikusan méreteződik a tartalom mennyiségének megfelelően.

Három különböző hosszásságú szöveget tartalmazó gomb. Mindegyik a szöveg mennyiségének megfelelő szélességű.
Minimális szélesség

A buttonnak van minimális szélességge. A minimális szélesség az esztétikus arányokat és a megfelelő nagyságú interaktív területet biztosítja.

A primary gomb három méretben (small, medium és large). A gombok szöveg 'OK' és mindegyik esztétikus szélességű.
Szöveg túlcsordulása

A button labele általában csak 1-2 szó. Ha mégis hosszabb szövegre van szükség, több sorba törik a label.

Egy gomb amin a 'Nyugdíjjal kapcsolatos információk' szöveg olvasható két sorba törve.
Teljes szélességű gomb

A teljes szélességű variáns kitölti a befoglaló elemet. Ez a variáns leginkább mobilfelületeken használható, és egyszerűbben és kényelmesebben koppintható.

Két gomb egy mobil telefon kijelzőjének alján. Mindkettő kitölti a rendelkezésre álló helyet.
Akadálymentesítés Ikonok és szövegek
  • A csak ikont tartalmazó buttont alt texttel is el kell látni, hogy az asszisztív technológiák számára is értelmezhető legyen. Az alt textnek az akciót kell leírnia, és nem azt, hogy mi látható az ikonon.
  • Csak ikont tartalmazó buttont csak indokolt esetekben használunk, mivel kevés univerzális, mindenki számára ismert ikon létezik.
  • A labelt és ikont is tartalmazó gomb ikonja dekoratív. El kell rejteni az asszisztív technológiák elől, hogy a képernyőolvasó szoftverek ne ismételjék el kétszer ugyanazt.
Kód
  • Ha egy felület több ugyanolyan buttont tartalmaz, érdemes egyedivé tenni a gomb labelét a képernyőolvasó szoftverek számára. Például ha egy táblázat minden sorához tartozik Részletek button, a labelt kiegészíthetjük a sor azonosítójával (Részletek: Sor azonosítója).
  • Ügyelni kell rá, hogy a vizuálisan megjelenő szöveg és az asszisztív technológiák számára elérhető szöveg eleje megegyezzen. Ellenkező esetben azok, akik szövegfelismerővel navigálnak nem fognak tudni hivatkozni a gombra.
  • Bár a subtle button és a link hasonlónak tűnik, fontos, hogy a kódban szemantikailag helyesen használjuk őket. A button akciót hajt végre, a link navigál. Ezeket az elemeket az asszisztív technológiák is máshogy kezelik, ezért a helytelen használat ronthatja a felhasználói élményt.
  • Kerülni kell a programatikusan disabled button használatát, különösen az űrlapokon. Ezek a gombok nem fókuszálhatóak, ezért bizonyos asszisztív technológiák számára nem fedezhetőek fel.
Disabled állapotok
  • A disabled button kontrasztja alacsony, ami csökkenti az olvashatóságot. Ha a felhasználó mégis megpróbál aktiválni egy disabled buttont, alapesetben nem kap visszajelzést arról, hogy miért nem aktiválható a gomb.
Szövegírási útmutató Legyen minél tömörebb

A button szövege legyen minél tömörebb, lehetőleg 1-2 szó.

Két gomb. Az egyiken helytelenül Tovább a folyamatban van írva a másikra Tovább.
Ne legyen túl általános

Derüljön ki, hogy mi lesz a következménye a gomb megnyomásának. Kerüljük a túl általános gombokat (Tovább), ha konkrétabban is meg lehet fogalmazni egy művelet következményét (Küldés).

Két üzenetküldő űrlap. Az egyiken helytelenül Tovább van írva a gombra a másikon helyesen Küldés.
Legyen konzisztens

Fontos, hogy ugyanaz gomb mindenhol ugyanazt a műveletet jelentse, és ugyanarra a műveletre mindig ugyanazt a gombot használjuk.

Egy csoport gomb egymás alatt a következő szövegekkel: Következő, Tovább, Előre, Folytatás. Ez a csoport helytelennek van megjelölve. Emellett egy gomb Tovább felirattal, helyesnek megjelölve.
Legyen összhangban a szövegkörnyezettel

Legyen összhangban a szövegkörnyezettel, működjön együtt a felület többi elemével, reagáljon a címsorra.

A gombnak tükröznie kell a felhasználó által végrehajtott műveletet, ezért lehetőleg igéket vagy igékből képzett főneveket használunk (Küldés, Mentés, Letöltés, stb.).

Két modális ablak amelyek dokumentum törlésre kérnek megerősítést. Az egyiken helytelenül Folytatás van írva a gombra, a másikon helyesen Törlés.
Írásmód
  • Nagy kezdőbetűvel kezdjük. Ügyelünk rá, hogy csak az első szó kezdőbetűje nagy!
  • Általában nem használunk mondatvégi írásjelet.