Design system alapelvek

A design system fejlesztése során nemcsak a Szolgáltatástervezési sztenderdeket, hanem a saját alapelveinket is alkalmazzuk. Ezek az alapelvek tükrözik a tervezési filozófiánkat, és megalapozzák a design systemmel kapcsolatos döntéseinket.

1. Inkluzivitás

A digitális állami szolgáltatásoknak minden állampolgár számára elérhetőnek kell lenniük, koruktól, képességeiktől, társadalmi és gazdasági hátterüktől vagy digitális érettségüktől függetlenül. A design systemet a lehető legszélesebb közönség számára készítjük, és követjük az akadálymentesítési szabványokat és az inkluzív tervezés alapelveit.

1.1 Akadálymentesség

A design system komponensei megfelelnek a WCAG 2.2 szabványban foglalt akadálymentesítési követelményeknek és a szakmai jó gyakorlatoknak.

A komponensek és a belőlük épített felületek tesztelésénél a fogyatékossággal élő felhasználók bevonására törekszünk, legalább az alábbi asszisztív technológiákkal:

  • Képernyőfelolvasó szoftverek (NVDA, VoiceOver, Talkback)
  • Hangfelismerő és hangalapú navigációt segítő szoftverek
  • Magas kontrasztú és egyéb “forced-color” beállítások
  • Alternatív billentyűzetek és switch eszközök
  • Olvashatóságot segítő beállítások
1.2 Platformfüggetlenség

Az állampolgárok a szolgáltatások igénybevétele során különböző eszközöket használnak, és gyakran váltanak az eszközök között. A komponensek tervezésénél platform- és böngészőfüggetlenségre törekszünk. A komponenseket az alábbi platformokon és böngészőkben teszteljük:

  • iOS / Safari
  • Android / Chrome
  • Windows / Chrome, Firefox, Edge
  • macOS / Safari, Chrome
1.3 Közérthetőség

Az állami szolgáltatások egyik legnagyobb problémáját a nem felhasználóbarát, körülményes, jogi és közigazgatási szakkifejezéseket tartalmazó szövegek jelentik. A design system ezért a vizuális és interakció-tervezési útmutatók mellett az alábbi szövegírási útmutatókat is tartalmazni fogja:

  • Felhasználóbarát szövegírás
  • Nyelvtani, fogalmazási és formázási szabályok
  • Szövegírási útmutatók a design system komponenseihez
  • Útmutatók kiemelt témákhoz (pl. hibaüzenetek, onboarding, stb.)
2. Fókuszáltság

Egy design system akkor hasznos, ha fókuszált, és csak azt nyújtja, amire valóban szükség van. Tudatosan kerüljük a felesleges dekorációkat, illetve azokat az elemeket, amelyek nem elég általánosak, hogy különböző szolgáltatásokban és kontextusokban is használhatóak legyenek.

  • Minden útmutató, irányelv és komponens részletes kutatáson alapul és alapos tesztelésen esik át.
  • Csak olyan komponensek kerülnek be a design systembe, amelyek megoldást kínálnak a szolgáltatásokban gyakran előforduló problémákra.
  • A bekerülést és a kikerülést jól meghatározott eljárás szabályozza.
  • A komponenseket a használati adatok és visszajelzések alapján folyamatosan fejlesztjük.
3. Nyitottság
O

A design system akkor lehet sikeres, ha transzparensen, a felhasználók bevonásával készül. Az egyre jobb minőség és a valódi hatékonyság kulcsa a nyitottság, hiszen a felhasználók visszajelzései elengedhetetlenek ahhoz, hogy valóban működő és hasznos eszközkészletet biztosíthassunk.

  • A design system minden eleménél verziókövetést használunk.
  • Minden komponenshez tartozik követelménylista, amely az aktuális készültségi állapotot mutatja. Nyitott a komponensekkel kapcsolatban feltárt hibák listája is.
  • A design system roadmapje publikus, és hírként is publikálunk minden frissítést.
  • Bárki megnézheti, véleményezheti és javíthatja a design system forráskódját.